ام وی پی MVP و طراحی UX در آن
امروزه طراحان تجربه کاربری (UXDs) بر روی ام وی پی (MVP) که به آن در فارسی می توان حداقل محصول قابل عرضه و یا کمینه محصول پذیرفتنی ، محصول حداقلی و... گفت در حال کار کردن می باشند در واقع ام وی پی (MVP) کمترین ویژگی های که می توان به کمک آن از مشتری بازخورد مناسب گرفت را بیان می کند . در واقع ام وی پی (MVP) به جای تولید یک محصول کاملا برجسته که نیازهای هر نوع کاربر احتمالی را برآورده کند به طراحی حداقل موارد قابل قبول آن محصول جهت تولید پرداخته است که اشخاص و یا کاربرانی که فقط با آن ویژگی ها سرو کار دارند بتوانند از آن استفاده نمایند . این ویژگی چنان اهمیت پیدا کرده است که طراحان تجربه کاربری را نیز به تمرکز بر آن مجبور کرده است . سوال اینجا مطرح می شود طراح UX باید دقیقا چه کاری انجام دهد و چه تغییراتی در هنگام طراحی ایجاد نمایید.
در طراحی UX باید دو وظیفه مورد بررسی قرار گیرد :
ساختن ویژگی ها
به صورت خلاصه و مختصر طراحی کنید
رایان سینگر راه بسیار خوبی برای تجسم این توع طرح ، طراحی کرده است و آن را "Blob" نام گذاری کرده است. طراحان UX می آموزند که تا از خودشان سوال کنند : آیا این طرح کاربر پسند می باشد ؟ آیا باعث جذب کاربر می شود؟ در طراحی MVP یک سوال جدید مطرح می شود : آیا کاربران هزینه مشابه برای این ویژگی را پرداخت می کنند؟ آیا blob (لکه - حباب) واقعا باید بزرگ باشد؟ ایده آن و پاسخ به آن ساده است در طراحی MVP نباید عمق حباب هرگز تغییر کند ، یعنی کیفیت اجرایی باید هماهنگ شود یعنی ویژگی که می خواهیم از آن استفاده کنیم نباید تغییر کند ولی می تواند سطح و UI مورد توجه قرار گیرد تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب نماید .
یک ام وی پی (MVP) کلاسیک دارای مراحل (ساخت (Build ) –اندازه گیری (Measure) – آموزش (Learn)) می باشد این مراحل می تواند الهام بخش فرآیندهای طراحی UX در ساخت ام وی پی باشند که شامل UX – اندازه گیری – آموزش و یادگیری – تکرار می باشد . همچنین به یاد داشته باشیم که ام وی پی (MVP) باید سریع ساخته شود و باید حداقل مجموعه ای از ویژگی های مطلوب را که توسط کاربران قابل قبول است ارائه دهد . این دقیقا عکس کارهای است که در طراحی UX آموخته می شود توجه زیاد به المان ها و بخش های هر قسمت که از خصوصیات طراحان UX می باشد . البته سرعت در اینجا به منزله فقدان کیفیت نمی باشد اتخاذ روش های چابک در فرآیند طراحی UX ، چرخه های سریع کیفیت کار را تضمین می کند همچنین حلقه تکرار باعث می شود موارد اشتباه در طراحی نمایان شود که می توان آن ها را برطرف کرد .
[ بازدید : 33 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]