تفاوت بین رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

يکشنبه 1 مرداد 1396
14:37
طراحی سایت

شاید بارها شنوفته باشید یک می گویند این سایت دارای طراحی مناسبی نیست در صورتی که اگر به آن نگاهی بیاندازید می بینید طراحی سایت آن بسیار زیبا و جذاب انجام شده است ، علت چیست ؟ . در واقع طراحی سایت دیگر یک نوع حرفه نیست و به بسیاری از حرفه ها تقسیم شده است که خواستن اینکه یک فرد تمامی این حرفه را به صورت اختصاصی بلد باشد حرف اشتباهی است . به علت شفاف نبودن وظایف هر یک از اشخاص در هنگام طراحی بسیاری از مشتریان و حتی شرکت ها فکر می کنند طراحی سایت منظور فقط طراحی رابط کاربری می باشد در صورتی که چنین نیست . ما در این مقاله می خواهیم شفافیت بین طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) را شرح دهیم.


درک درست طراحی تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری یا به طور اختصاری UX قسمتی از طراحی سایت است که بر روی تجربیات کاربر با محصولات و یا المان های سایت انجام می دهد متمرکز شده است . این بدان معنی است که UX بر روی محتوای وارد شده در سایت و طرز چیدمان آن تمرکز می کند ، یک تجربه کاربری خوب با در نظر گرفتن اقدامات برای بهبود سهولت استفاده ، تعامل بیشتر با محصولات و خدمات سایت و در نهایت رضایت مشتری و یا کاربران سایت رابطه مستقیم دارد و سعی دارد آنها را به مشتریان وفادار سایت تبدیل نماید .


دانستن مسئولیت طراح UX

طراح UX بیشتر با احساسات کاربران سایت سرو کار دارد جای تعجب نیست که بدانید بیشتر کاربران هنگام نمایش سایت از روی احساسات خود تصمیم به کلیک کردن بر روی یک لینک یا خرید محصول می نمایند . بنابراین طراح UX باید نگران فهمیدن احساسات کاربران در هنگام استفاده از سایت باشد چرا فهمیدن آن باعث می شود محتوا و محصولات موجود در سایت را به راحتی و با سهولت بیشتر برای کاربران مهیا نماید . همچنین این باعث می شود بازاریابی سایت نیز تحت تاثیر قرار گیرد چرا که در بازاریابی اینترنتی نیز احساسات و علاقه کاربران بسیار مهم می باشد .در واقع توصیف شغلی یک طراح UX فرآیند کاوش رویکرد متعددی است که باید برای حل یک مشکل خاص که اکثر کاربران با آن روبرو هستند انجام شود . در واقع طراحان UX باید اطمنان کنند یک جریان درست برای نشان دادن محصولات و خدمات در سایت برای کاربران وجود دارد یکی از روش های که طراحان UX برای حل آن مورد استفاده قرار می دهند انجام مصاحبه رو در رو با طیف مختلفی از کاربران و یا پیدا کردن اطاعات کاربران در سایت برای تجزیه و تحلیل رفتار آنها هنگام کار کردن بر روی سایت می باشد .


درک درست طراحی رابط کاربری (UI)

طراحی رابط کاربری (UI) برای ارائه المان های زیبای سایت در هنگام طراحی مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع برای بهبود نگاه و زیبای بصری محصولات تمرکز کرده است . بنابراین اصطلاح رابط کاربری اشاره به آن دارد که یک کاربر و یک محصول در سایت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند اما این ارتباط از نوع تعامل برای سهولت و راحتی کاربر نمی باشد بلکه بیشتر بر روی زیبای بصری متمرکز شده است . در واقع نقش یک طراح رابط کاربری ایجاد گرافیک زیبا و چشم نواز برای کاربران آنلاین سایت می باشد برخی از مسئولیت طراح کاربری شامل : نمونه سازی UI ، پیاده سازی آن با توسعه دهندگان ، تحقیق طراحی ، توسعه گرافیک و برجسته کردن نام تجاری، ایجاد مستندات مورد نیاز برای کاربر می باشد .


اهمیت UX و UI

همیشه این سوال مطرح می شود که کدامیک از طراحی ها اهمیت بیشتری دارد ، یک جمله مشهور از طراح و متخصص معروف هلگا مورنو (Helga Moreno) در این زمینه وجود دارد : "گاهی اوقات یک طراح بسیار زیبا را می بینید که کار کردن با آن بسیار سخت و دشوار است و گاهی اوقات طرحی را می بینید که بسیار کار با آن راحت ولی دارای کیفیت پایین بصری می باشد واقعا هر دو آنها تاسف آور هستند" از این جمله به خوبی در میابیم که هر دو نوع طراحی باید در کنار هم مورد استفاده قرار گیرد و هر دو تاثیر مستقیم بر روی یکدیگر می گذارند .


[ بازدید : 29 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به طراحی سایت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]