استفاده از SUS برای ارزیابی قابلیت استفاده از سایت

يکشنبه 1 مرداد 1396
14:38
طراحی سایت

آیا سایت که ایجاد کرده اید تا چه حد قابل استفاده می باشد؟ اگر می خواهید پاسخ قطعی به این سوال دهید باید از مقیاس استفاده از سیستم استفاده کنید(SUS) . مقیاس قابلیت استفاده از سیستم (SUS) توسط جان بروک در سال 1986 اختراع شد . این مفهوم برای ساخت قابلیت استفاده سریع و کثیف برای ارزیابی هر گونه سیستم ایجاد شد . مقیاس قابلیت استفاده از سیستم (SUS) سعی می کند سیستم را برای 30 سال ارزیابی و قابلیت های آن را برای 30 سال تضمین کند. در واقع مقیاس پذیرش سیستم یکی از کارآمدترین روش های جمع آوری داده های معتبر آماری ایت و به سایت شما یک نمره واضح و دقیق می دهد . در مقایسه با سایر آزمون ها مزایای زیر را دارد :

ارزان تر : یک آزمون کوچک که نیاز به منابع زیادی برای مدیریت ندارد ، بنابراین برای بسیاری که دارای بودجه محدود می باشند مفید و حیاتی است .

سریع : قالب SUS قبلا ایجاد شده است بنابراین تمام کارهای دشوار قبلا برای شما انجام شده است ، به جای تحقیق و طراحی یک نام تجاری جدید کافی است موارد مورد نظر را copy & paste کنید .

اعتبار : علیرغم اینکه ارزان و سریع می باشد از بسیاری از آزمایش های گوناگون با روش های مختلف معتبر تر می باشد.


چگونه می توان مقیاس قابلیت استفاده از سیستم (SUS) را مدیریت کرد

مقیاس قابلیت استفاده از سیستم (SUS) شامل 10 سوال می باشد که کاربران سایت باید به آن پاسخ دهند . شرکت کنندگان هر کدام از 1 تا 5 می توانند به هر یک از سوال ها نمره دهند که یک به معنای مخالف شدید و پنج به معنای موافقت کامل می باشد .


در اینجا یک نمونه از 10 سوالی که می توان برای کاربران خود مطرح کرد وجود دارد البته این نمونه سوال یک نمونه از تمپلیتی است که می توان استفاده کرد :

· من فکر می کنم من مایل هستم از سایت استفاده کنم

· سایت پیچیده به نظر می رسد

· فکر کردم استفاده از آن راحت باشد

· من فکر می کنم که می توانم از سایت پشتیبانی کنم

· من متوجه شد که عملکرد مختلف بخش های سایت یکپارچه عمل می کنند

· من فکر می کنم در این سایت تناقض بسیار دیده می شود

· من تصور می کنم که کاربران درک می کنند یادگیری آن بسیار ساده است

· سایت بسیار جداب و مهیج است

· من احساس اعتماد به سایت را دارم

· من قبل از استفاده از سایت باید چیرهای بیشتری یاد می گرفتم


نحوه محاسبه امتیازها مورد استفاده با استفاده از SUS

اگر ریاضی شما برای محاسبه سوالات کاربران ضعیف است نگران نباشد با استفاده ساده از اکسل می توانید جواب های سوال های کاربران را محاسبه کنید . شما با قرار دادن جواب های سوال ها هر کاربر در اکسل و استفاده از توابع آن می توانید نتایج آن را به راحتی به دست آورید . میانگین مقیاس پذیری سیستم 68 است اگر شما نمره کمتر از 68 باشد احتمالا مشکل جدی در سیستم شما وجود دارد و اگر نمره شما بالاتر از 68 باشد احتمالا شما مشکل جدی نخواهید داشت . در اینجا مرور کلی از نحوه اندازه گیری نمرات ارائه می کنیم:

· 80.3 یا بالاتر نمره A است . کاربران سایت را کاملا دوست دارند و به دوستانشان توصیه می کنند

· 68 نمره C است سایت خوب است ولی نیاز به بهبودی بیشتری دارد

· 51 و نمره پایین تر از آن یعنی سایت شما دچار مشکلات زیادی است و باید به آن سریعا رسیدگی کنید


مهم ترین استفاده از SUS این است که قضاوت سریع و روشن درباره قابلیت استفاده سایت بدست می آوریم . یک راه پیشرفته برای استفاده از SUS مقایهس آن با طرح های مختلف می باشد . از طراح در حال جستجو و تحقیق درباره چیدمان سایت جدید خود می باشد با استفاده از این روش طراح اطمینان لازم را برای پیدا کردن بهترین گزینه جهت چیدمان سایت پیدا می کند . این کار با استفاده از تقسیم دو گروه کاربران A و B و مقایسه نتایج عملکرد آنها در سایت انجام می شود .



[ بازدید : 53 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به طراحی سایت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]